• Anggota bomba sedang memadam kebakaran di Kilang Memproses Kelapa Sawit Pondok Kempas, semalam. Anggota bomba sedang memadam kebakaran di Kilang Memproses Kelapa Sawit Pondok Kempas, semalam.
1 / 1
JASIN - Sebuah kilang kelapa sawit kerugian kira-kira RM20,000 setelah mesin memproses hampas kelapa sawit terbakar awal pagi semalam.

Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Jasin Bestari, Md Zin Bujang berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira jam 6.50 pagi sebelum sebuah jentera dikejarkan ke tempat kejadian.

Menurutnya, pihaknya tidak mengalami sebarang masalah untuk memadamkan kebakaran namun mengalami kesukaran apabila terdapat banyak hampas sawit di bawah kabin mesin itu sehingga terpaksa menggunakan jentolak.

"Kilang yang beroperasi setiap hari itu terpaksa memberhentikan operasi mereka serta  merta untuk memberi laluan anggota bomba padam kebakaran daripada  terus merebak.

“Bila kami sampai mesin telah terbakar hampir 80 peratus dan operasi turut dibantu anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Jasin serta Balai Bomba dan Penyelamat Merlimau,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Tambahnya, pihaknya mengambil masa kira-kira tujuh jam untuk memadamkan semua kebakaran di  kilang berkenaan.

“Kita mengambil masa yang agak panjang untuk memastikan kebakaran dapat dipadamkan sepenuhnya bagaimanapun punca kebakaran masih lagi disiasat,” katanya.