HALAMAN

Tuesday, December 14, 2010

ada anak Tahun 1 /2011??



assalamualaikum semua,

mama tunz ke skola pg ni sbb nak setelkan sume bahan yg nk d beri kpd guru2 thn 1 2011 ni...
untk nxt year..semua murid Tahun 1 ada menjalani Pentaksiran Berasakan Sekolah (PBS)
ni sume bukan benda baru sebnrnya...biasalahkan...
yg ni mama tunz x leh nk komen byk2 BAHAYA beb...

so just nk kongsi pandangan drpd pengalaman sndirilah
jika u all yg ank nk masuk thn 1 pada 3 Jan. 2011...tahniah
mereka sudah melangkah kaki ke alam persekolahan secara formal
pd dasarnye mereka hanyalah seorg kanak2 berusia 6 ++ dan 7 tahun
tetapi mereka akan menjalani dunia pembelajaran yang amat mencabar bagi mereka

mama tunz bukan nak menakut2kan parents cuma
ada pelbagai cara untk kita sama2 memastikan yg ank2 kita ni boleh menjalani sume cabaran itu dgn tabah tanpa mengalami apa2 masalah pembelajaran...
so sbg parents kita jgnlah secara mudah lepas tangan kpd guru2 yang ada
secara langsung mmglah guru2 merupakan org yg akan menangani semua masalah murid2 mrka...
tetapi sbg ibu bapa yg inginkan yang terbaik untuk ank2 perlulah juga mengambil tahu jika x mahu mengambil berat..faham kan maksud mama tunz..

ok secara ringkasnyer...sebelum ank2 ni masuk thn 1..
skrg ni sume parents mmg dah anta ank2 mrka ke tadika,tabika,taski ,mcm2 lagi la yg ada dimuka bumi ni
kdg2 kita kene tgk jugak
org kata skodeng2 jgk
adakah mereka hanya untk mengaut keuntungan i.e bisnes je
or mmg mereka mmntgkan kualiti dan pencapaian anak2 kiter
beware......
parents pun sume yg cerdik pandai kan

ok
mama tunz nk cite sikit pasal sukatan thn 1 nxt year ni

Kurikulum Standard Sekolah Rendah(KSSR) ini nama baru kurikulum thn 1 ni
Masa utnk tiap2 subjek seminggu pn dh berubah..masa english ditambahkan.
  masa sains n math d kurangkan (ini mama tun z rasa sbb nk mantapkan lgi english 
sbb math n sains mrka    akan belajar dlm bahasa melayu.....

yang pasti ada pertambhan tema yg akan mrka pelajari iaitu
jati diri,patriotisme,kewarganegaraan,sci teknologi dn inovasi,
keusahawanan,alam sekitar n teknologi hijau..
ini secara ringkas je ni...

kalau sesiapa yn nak tau lebih lanjut...leh tgk kat internet je la yer
nanti sume bosan lak baca entri mama tunz
lagi satu program ialah 
PROGRAM LINUS
(Literasi dan Numerasi)
murid2 thn 1 ni akan dinilai dalam bm (bacaan dan tulisan ) math 
secara individu.....1 to 1
dijlnkan ujian saringan 1  (mac) saringan 2 dn 3 (julai)
jika mereka ddpati LINUS tegar
mereka akan dbantu oleh guru2 pemulihan
jgn risau 
kpd ibu bapa yg anknyer LINUS tegar
krn tahap penguasaan ank2 ni berbeza
jika mereka masih lagi tegar 
pastikan dibuat pemeriksaan doktor
matlamat LINUS ini ialah nak pastikan sume mrd menguasai kemahiran pada thn 3 ( umur 9 thn)
insyaallah dgn berkat didikan n bimbingan guru serta komitmen parents
mama tunz amat pasti ank2 ini akan dpt melepasi semua ujian saringan dn ujian pelepasan itu nanti
amin.....

ni pun teringat sbb td dok cari bahan2 untk lembaran kerja minggu pertama persekolahan nanti
biasalah minggu pertama skola sure letihnyer......fuhhh.....
tpi kblkngn x de la sgt yg melalak2....sume dh steady je
yer la dh skola sejak unur 4 thn pun ada gak kan..

pesanan kpd ibu bapa,
mmg kita nk yg terbaik ttpi kene fikir2kan jugak
mereka hanya berusia 7 tahun
jika kita bandingkan dgn kita seusia mrka dlu
apa yg kita tahu
ntah2 masih isap jari lagi kan..hahha
itu belum masuk g skola agama petang / kelas KAFA
lagi la pening...tiba2 kene tulis jawi...
kdg2 parents pun x tau jugak...esp bahasa arab tu kan
so, masa nilah parents kene sama2 blaja
supaya senang bila ank2 cilik ni bertanyer

kepada parents yg ank sulung mereka nak berskolah thn depan
bersiap sedialah dr segi mental n fizikal
bukan ank tu
mak bapak ea.....
k la
nnti ada masa mama tunz citer pasal alam perskolahan thn 1 ni yer.

ni mustakim murid thn 1/2010...anak yatim(ibu meninggal dunia )..ngah wat ujian LINUS 
 sekarang dia dh berjaya melepasi LINUS.dia di aliran perdana bersama murid2 lain...amin...dia pun dh dpt ibu baru..alhamdulillah...

sayang sume,

4 comments:

pearl jade said...

salam mama
mama ngajar kt mana

tunz said...

mama mngjar d jasin melaka

Hariz said...

Mama bila fikirkan balik memang seronok ketika di sekolah rendah :)

http://profhariz.com

{ finieViolet} said...

salam singgah..terima kasih sbb sudi singgah blog sy yer.. dah follow..