HALAMAN

Thursday, February 9, 2012

Kekalkan Zat Sayur

Tahukah anda bahawa 1/4 hingga 1/2 vitamin C pada sayur hilang bila dijadikan puri? Berikut cara penyediaan sayur tanpa kehilangan banyak zat di dalamnya :

1. Elakkan membasuh sayur atau memotong sayur sebelum anda benar-benar ingin memasaknya.
2. Basuh sayur dengan cepat lebih baik daripada merendamnya.
3. Gunakan pisau yang tajam ketika memotong sayur. Pemakaian pisau yang kurang tajam menyebabkan sayur lebam dan mengurangkan kandungan zat secara tidak langsung.
4. Potong bahagian yang diperlukan dan mengandungi banyak zat sahaja. Misalnya ada sayur yang mempunyai zat paling banyak pada daunnya.
5. Elakkan membuang kulit sayur seperti kentang sebelum direbus. Merebus kentang bersama kulitnya sekali dapat mengurangkan zat yang terkandung dalam sayur tersebut hilang. Walau bagaimanapun cara ini tidak sesuai untuk masakan yang hanya menggunakan kentang sebagai bahan tambahan.
6. Masa cara stim lebih baik jika dibandingkan dengan merebus sayur. Cara stim dapat memastikan zat yang ada dalam sayuran tersebut tidak hilang dengan banyak. Jika sayur atau cara masakan anda hanya dengan langkah merebus, pastikan anda tidak merebus sayur itu hingga lembik.
7. Elakkan memotong sayur kepada potongan kecil. Jika boleh, jangan potong sayur tersebut.

3 comments:

Pen Biru said...

sy suka ulam..tak yah mask..teus makan..heheh

Kakzakie said...

Bayangkan tak payah potong kangkung... boleh nampak raja bersemayam cikgu. hihi... (gurau tau jgn marah)

Kakak suka potong sayur guna gunting cepat...

Koding said...

Koding Berkata:
sayur penting untuk mengekalkan kesihatan badan...