HALAMAN

Thursday, February 9, 2012

Kenapa kita menguap?

Assalamualaikum semua, mari kita kongsikan info ini...

Berdasarkan maklumat yang nizam jumpa, kita menguap kerana kandungan oksigen di daam paru-paru kita berkurang.

Di dalam peparu terdapat satu organ yang dinamakan sebagai alveoli atau dengan nama lain adalah kantung udara.

Alveoli ni berfungsi sebagai pengalir oksigen ke dalam darah dan menyedut karbondioksida untuk dilepaskan ke luar badan. Jika alveoli ini tidak mendapat udara segar, ia akan kempis dan paru-paru akan mengeras.

Pada ketika inilah otak akan mengarahkan mulut untuk menguap dan menarik udara (oksigen) secukupnya untuk diserapkan ke dalam sel-sel darah merah (hemoglobin) di dalam badan dan organ-organ lain yang memerlukan oksigen.

Antara sebab lain adalah disebabkan badan kita atau otak yang terlalu penat, menyebabkan anggota badan kita tidak cukup oksigen untuk menjalankan proses dengan sempurna.

Disebabkan itu lah kita menguap. Tapi kalau dah penat, seeloknya rehatkan diri buat seketika. Tapi pastikan masa rehat kita berkualiti.

Berkualiti disini biarlah tiada gangguan bagi memulihkan anggota badan kita rehat secukupnya untuk beroperasi dan badan kita dapat kumpulkan oksigen secukupnya untuk kita bekerja seperti biasa.

Adab Menguap

Menguap juga mempunyai adab, jangan main menguap je macam nak makan orang. Kalau yang mulut berbau tu lagi la kan. Silap-silap semua member bau wangian asli dari mulut kita kan.

Jadi, bagi menampakkan kita beradab, tutuplah mulut semasa menguap.

Diriwayatkan oleh Muslim daripada Abu Said-Khudri, katanya telah bersabda Rasullah S.A.W yang maksudnya :
Apabila seseorang itu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk melalui mulut yang terbuka.
Kebanyakkan ulama menghukumkan sunat meletakkan tangan dimulut ketika menguap, sama ada didalam sembahyang ataupun diluarnya.

Makruh juga jika mengeluarkan suara ketika menguap Ibnu Asunni telah meriwayatkan daripada Abdullah bin Az-Zubair r.a, katanya telah bersabda Rasullah s.a.w makksudnya :
Sesungguhnya Allah SWT membenci mereka mengangkat suara (mengeluarkan suara) ketika menguap dan bersin.

Wallahualam

13 comments:

IMANSHAH said...

tengah menguap le ni

Zie Fauzi said...

info yg berguna.. terima kasih sbb share..pic baby tu comel...

Teenager Housemaid said...

baca ni, otomatik menguap..
-_-'

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

tks for the info.. selama ni ingatkan menguap tu sebab mengantuk je hehe

syamilsynz said...

kadang2 bila menguap je orang sebelah pun turut menguap..pelik2..

Mrs.Yie said...

waktu rehat saya selalu x berkualiti la mama..selalu sgt terganggu..huhu..henpon saya dah jumpa sebab baru kejap tadi suami call..rupa2 nya henpon saya duk dalam songkok bilik anak2..nape tah boleh ada kat situ pulak..

kakyong said...

baru baca enrti mama tunz ni.. sekali ternampak dlm tv, siaran langsung solat jumaat , ade 1 jemaah menguap tanpa tutup mulut.. dah le live masuk tv pulak tu.. huhuuu...

Anonymous said...

I'm not great with html, but I think there's a
simple method to put in a byline towards the beginning of my blog posts underneath the title.
Is there anywhere I could get a step-by-step guide means
try this?. Your blog is set up on Wordpress, and is using the
pilcrow theme - I really hope this helps?
.

my weblog http://paginasamarillas-atl.com

Anonymous said...

My spouse and I absolutely love your blog and find a lot of your post's to be exactly what I'm looking for.
Do you offer guest writers to write content for yourself?
I wouldn't mind creating a post or elaborating on some of the subjects you write related to here. Again, awesome site!

Feel free to surf to my weblog :: Dental Implants costs

Anonymous said...

Excellent article. I am experiencing some of these issues as well.
.

Stop by my web blog - dental Implants costs

Anonymous said...

Amazing issues here. I am very glad to peer your article.
Thanks a lot and I'm looking ahead to touch you. Will you please drop me a e-mail?

my page baileyfulton.Com

Anonymous said...

What i do not understood is actually how you're not really a lot more smartly-liked than you might be right now. You are so intelligent. You know thus significantly on the subject of this topic, produced me individually believe it from numerous various angles. Its like women and men are not involved except it's something to accomplish
with Woman gaga! Your individual stuffs great. Always handle it up!


Feel free to surf to my blog post: costs of dental Implants

Anonymous said...

Your Vegetable Garden Can Reap The Benefits Of Good Quality Topsoil Using Rubber Mulch Surfaces For Playgrounds

Feel free to surf to my web blog ... Milwaukee tree nursery