HALAMAN

Wednesday, December 22, 2010

RENUNGAN BERSAMA

Aku ada pasangan hidup sendiri....


Bila seronok, aku cari.

...pasanganku


Bila sedih, aku cari....Mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku


Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak


Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku


Bila berduka, aku peluk erat....Emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku


Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku


Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"


Selalu.. aku ingat pasanganku


Selalu.. Mak ingat kat aku


Bila-bila... aku akan talipon pasanganku


Entah bila... aku nak talipon Mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku


Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak

Renungkan:


"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...


bolehkah kau kirim wang untuk Mak?


Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".





Berderai air mata jika kita mendengarnya........





Tapi kalau Mak sudah tiada..........


MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....



Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....


berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....


berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....


berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......


berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....


berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....





Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

sedih kan bila dipikir2 kn balik.........



10 hal utk hidup indah

1. CINTA
Hiduplah dengan cinta. Mencintai hidup, mencintai sesama dan seluruh alam semesta akan membuat kita terasa lebih hangat dan indah luar biasa.

2. RESPECT
Memberi dan menerima, sudah menjadi hal yang semestinya kita lakukan dalam kehidupan. Salah satunya memberikan rasa hormat kita pada orang lain. Membuat orang senang itu menyenangkan, let’s get do it.

3. BERSYUKUR
Tak ada yang lebih indah daripada kata hidup. Berterima kasihlah bahwa Tuhan telah memberikan hidup pada kita. Mari jadikan hidup penuh syukur.

4.. BAHAGIA
Kata orang, bahagia itu relatif, tapi punya tanda minimal, yakni senyum. Orang yang berbahagia selalu menunjukkan senyumnya yang paling manis. Bukankah senyum pada saudara adalah ibadah.

5. FORGIVENEES
Banyak orang stress gara-gara tak bisa memaafkan dirinya sendiri dan orang lain. Hidupnya penuh dengan kemarahan, yang akhirnya membuat ia tertekan. Padahal jadi seorang pemaaf lebih menyenangkan.

6. BERBAGI
Salah satu cara membuat hidup itu tidak sepi adalah dengan berbagi. Berbagi apa saja, curhat sama teman, berbagi kasih sayang dengan anak yatim atau yang lainnya.

7. KEJUJURAN
Hidup tanpa kejujuran seperti nelayan yang selalu menambal jala sebelum terjun ke laut. Jujur mampu membuat hidup kita lebih ringan, tak ada beban untuk menutupi kebohongan yang kita lakukan.

8. KETULUSAN
Jika kejujuran membuat hidup kita lebih ringan, ketulusan membuat hidup kita lebih mantap.

9. KEPEKAAN
Suatu keajaiban yang diberikan Tuhan pada kita adalah hati. Dengan hati, kita bisa merasakan sedih dan senang, bisa memilih kebenaran. Tinggal kita menjaga hati yang tetap peka

10. KEDAMAIAN
Kedamaian adalah anugerah yang sangat mahal

Buat ayah...

Bercerita tentang kes tangkap isteri pada hari bapa teringat pula satu cerita yang dikongsi bersama saya melalui kawan kepada kawan
Ceritanya bermula begini,
Pasangan ni dah lama bercerai, sejak anak dia berumur 6 bulan mereka telah bercerai
sehinggalah anak berumur 8 tahun mereka tidak berkahwin lagi.
Pada satu pagi 
bekas isteri menerima panggilan daripada bekas mentua
mengatakan dia tidak dapat contact anak lelaki kesayangannya. 
Dia nak menyampaikan berita kematian nenek kepada lelaki tersebut.
Nak dipendekan cerita kebetulan pasangan yang telah bercerai ni tinggal satu kawasan.
So, bekas bapa mentuanya menyuruh bekas menantunya
pergi tengok anak lelaki dirumah untuk menyampaikan berita tersebut. 
Dalam keadaan terpinga2 kebetulan dia memang tidak tahu alamat sebenar bekas suaminya hanya kawasan perumahan saja yang diketahui.
Memandangkan si anak kecil pernah pergi sekali ke rumah bapanya
dia pun dengan girang menawarkan diri untuk tunjuk rumah bapanya.
Sampai di sana si anak kecil ni pun memanggil papanya....
assalamualaikum. ..papa... papa....oi. ..papa... papa shai......papa. ..
kakak datang ni
Lebih kurang 15 min si anak tu menjerit,
tetapi tiada jawapan, mustahil tidak ada, 
sedangkan motornya terpacak diluar.
Rumahnya sunyi sepi hanya selerakan kasut yang berada didepan pintu.
Tiba2 si ibu ni ternampak sepasang kasut tumit tinggi didepan pintu rumah tersebut.
Mustahil lelaki yang memakainya, so dia mengagak mungkin kedatangan mereka tidak kena waktu. 
Si ibunya pun memujuk anak kecil tu dengan mengatakan mungkin papa tidur mati lalu mereka pun berlalu pergi. 
Si ibu sedih melihat telatah anak kecil yang tidak mengerti,
dengan girang berlalu sambil berkata papa tidur mati mama, ha..ha..ha..
Sampai dirumah ibu kepada wanita tersebut bertanyakan
adakah dapat sampaikan berita kematian tersebut kepada bekas suamainya. Dia berterus terang kepada ibunya tentang apa yang dilihatnya dan terdengarlah oleh si anak kecil ni.
Apa lagi meraung sedihlah si anak kecil ni, 
tipu kakak, papa tipu....tapi papa tak kan tipu kakak.....
papa dah janji nak beli komputer dan congkak untuk kakak...
mama yang tipu....mama tipu...
mamanya rasanya bersalah dan memujuk kembali anak kecilnya. 
Yalah...mama tersilap, memang papa tidur mati, dulu masa mama dengan papa,
papa memang susah nak bangun 
sampai kena letak air kat muka dia baru bangun. 
Tergelaklah si anak kecil tersebut...
Yang menyedihkan saya rupanya sianak ni dah prepare kad untuk bapanya dan ingin diberikan pada papanya sempena hari bapa tersebut. Yang saya tahu sejak mereka bercerai hanya ketika menyambut hari lahir anak dia ke-7 baru anak kecil tu mengenali bapanya, 
Selama itu bapanya tridak pernah bertanya khabar mahupun memberi nafkah kepada anak tersebut. Tetapi mungkin didikan ibunya dan orang disekeliling, 
sianak tetap mempunyai nilai kasih sayang terhadap bapanya walaupun tidak merasa kasih sayang sebenar daripada bapanya selama ini.


kongsi bersama,

No comments: