HALAMAN

Tuesday, September 27, 2011

Fakta Menarik Mengenai Hidung

Kita memiliki hidung berlubang disebelah kiri dan disebelah kanan, apakah fungsinya sama untuk menghirup dan menghembus nafas?

Sebenarnya fungsinya tidak sama dan dapat kita rasakan bezanya; sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan sebelah kiri mewakili bulan ( mengeluarkan dingin).
...
Jika sakit kepala, cubalah menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit, sakit kepala akan sembuh.

Anda merasa lelah, lakukan timbal-balik. Tutup lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan. Tak lama kemudian, anda akan merasakan segar kembali.

Sebab lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan panas, sehingga senang sekali untuk panas, Lubang hidung sebelah kiri mengeluarkan dingin..

Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya mudah sekali dingin.

Lelaki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, sehingga mudah sekali marah.

Apakah anda ada memperhatikan ketika bangun, lubang hidung sebelah mana yang bernafas lebih cepat ? Sebelah kiri atau kanan ?

Jika lubang hidung sebelah kiri bernafas lebih cepat, anda akan merasa sangat lelah. Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, anda akan merasa segar kembali dengan cepat.

Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi efeknya akan lebih baik diterapkan kepada orang dewasa.

Saya biasanya merasakan sakit kepala, dan rasanya seperti ditusuk-tusuk. Kemudian saya berubat dengan doktor dan beliau mengatakan ,"Anda akan sembuh jika berumah tangga!" Doktor itu tidak bercakap kosong. Apa yang dia sampaikan disertakan dengan teori dan bukti.

Pada waktu itu, setiap malam saya merasakan sakit kepala dan tidak dapat belajar. Saya makan ubat, tetapi tidak dapat sembuh..

Pada suatu malam. saya duduk bersemedi dan menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafas dengan lubang hidung sebelah kiri.. Dalam kurang dari satu minggu, sakit kepala saya sembuh. Saya teruskan melakukannya selama 1 bulan, sejak malam itu sampai sekarang , sakit kepala saya tidak berulang lagi.

Ini adalah yang saya alami sendiri. Saya beritahukan kepada orang lain, jika sakit kepala, boleh mencuba cara tersebut, sebab sangat efektif buat saya. Ramai orang pun telah mencuba dan berhasil. Ini adalah terapi alami, tidak seperti memakan ubat dalam jangka panjang akan ada efek sampingannya. Jadi kenapa anda tidak mencubanya ?

Selalulah mecuba terapi perrnafasan ini, tubuh anda akan merasa sangat tenang sekali.
sumber: fb

4 comments:

Abg Ijal said...

He he...menarik info ni, tq for sharing!
Kawan ada satu masalah dgn hidung kawan ni!
Pantang nmpk makanan gebu mcm kuih pau, donat dsb., mesti otomatik rasa gatal je hidung ni. Bila dh dpt hidu makanan2 tu & dekatkn kt hidung barulah puas hati & hilang rasa gatal tu. Ada cara lain tak nk hilangkan situasi yg x berapa menyenangkan ni? Bukan apa, kalau kt umah OK lg, tp bila kt public...alamak...spoil!!! hu hu

ammboi said...

ooo...ada juga yer mcm ni..
xtau plk selama ni...hihi

Londo Godong said...

Hi salam kenal Cikgu.. im cikgu too

Unknown said...

nice sharing