HALAMAN

Wednesday, November 16, 2011

Anda Ada Panau?

Assalamualaikum semua...

Petua yang ingin mama kongsikan ini ialah cara menghilangkan panau. Kalau anda ada masalah ni, boleh cuba petua ini.

CARA A)
... 1. Pertama sekali anda perlukan sebiji bawang putih.
2. Kupas kulit bawang putih tu dan sentalkan pada tempat yang ada panau.
3. Lepas tu, biarkan jer macam tu selama 15 minit.
4. Kemudian, cucilah dengan air suam.
5. Amalkannya sehingga panau tu hilang.

CARA B)
1. Ambil sebatang kayu manis, gesekkan di bawah buntut lesung batu dengan sedikit air.
2. Sapukan ditempat yang bermasalah. Insyaallah panau dan sakit kulit berkenaan dapat dirawat.

CARA C)
1. Ambil 4 hingga 5 helai daun belimbing besi.
2. Tumbukkan kesemua daun tadi sampai lumat.
3. Semasa tengah menumbuk daun tersebut, masukkan sedikit asam jawa dan beras.
4. Kemudian, teruskan proses menumbuk kesemua bahan di atas hingga lumat.
5. Bila semua bahan dah lumat, sapukan saja ia pada kawasan tubuh anda yang mengalami panau, kesan demam campak ataupun kurap.
6. Jikalau anda sakit kepala, tampalkan saja bahan campuran tersebut pada bahagian dahi.

CARA D)
1. Gosokkan halia pada kulit yang berpanau.
2. Biarkan seketika, kemudian bilas dengan air biasa.
3. Amalkannya 3 kali sehari.

CARA E)
1. Ambil lengkuas sebesar ibu jari kaki, dibuang kulit arinya dan cuci bersih
2. Kemudian tumbuk sehingga hancur, lalu dibungkus dengan kain perca.
3. Diikat kemas dan gosokkan pada kulit yang berpanau.

Kalau petua ini serasi dengan anda, mudah-muahan badan anda bebaslah daripada masalah panau.

Sumber : Blogger


7 comments:

Jendela Hati said...

kalu sekola dulu malu kalu panau kat muka huhu

afzalsukasuki said...

mak aih mama banyaknya tips :)

khairul said...

setakat la blom ada panau lagi mama

kak lang said...

huhu, bahaya panau neh, bleh brjngkit..seb bek xde panau

tunz said...

semua ni untuk panduan kita bersama...afzal tu,ada panau tak???huhuhu

muse said...

semua ni kita bole elak dengan menjaga tahap hygine kita dengan baik.

faeez said...

huhu...badan sape lah ni jadi mangsa snap mama tunz....