HALAMAN

Monday, November 14, 2011

Ciku Penawar Buang Air Berdarah

 Assalamualaikum semua, kali ini mama nak kongsi sedikit amalan sbg penawar buang air berdarah, cubalah amalkan,,dengan izinNya ..mudah2an cepat baik yer..

Masalah sembelit boleh terjadi jika makanan yang dimakan tidak dihadam dengan baik, kurang memakan buah-buahan dan sayur-sayuran serta kurang meminum air. Keadaan ini jika dibiarkan boleh membawa kesan-kesan yang lebih buruk, antaranya buang air berdarah atau buasir.

Satu cara dalam kaedah pengubatan tradisional ialah dengan menggunakan buah ciku. Cara yang lebih berkesan untuk merawat buang air berdarah ialah dengan memakan buah ciku yang belum cukup tua, iaitu dengan menumbuk hingga lumat dan dicampur dengan sedikit air panas dan garam. Seelok-eloknya diamalkan sebelum sarapan pagi.

10 comments:

Muhammad Burn said...

sdpnya buah ciku. lama x mkn... huhu

Mrs.Yie said...

buah ciku my peberet ni mama tapi buah ciku sekarang ni susah nak dapat..apakah mungkin pokok ciku sudah hampir pupus?

tunz said...

muhammad burn>>> memang sedap buah ciku ni..lbh2 lagi yg baru kua drp peti sejuk..uhhhh.

mrs yie>>> apa kata suh mr yie tanam..kan???

cherry_ijau said...

baru je lepas mam buah ciku !!
nom nom nom ..

DianaAzis said...

wah..selain bagus untuk penyakit yang berkenaan..buah ciku ni juga sedap..dulu kat rumah mak ayah ada pokok ciku..sekarang tak tau kenapa dah tak ada :)

yummy yummy..

tunz said...

dianaazia>>dah kene tebang la tu kan...

cherry ijau>> wah best tu...

org muo said...

dulu2 thn 60an 70an buah ciku antara makanan utama org2 kg...hmpir smua rumah tanam pokok ciku...

tunz said...

skrg ni sumer dah duk umah batu...x de tanah utk bercucuk tanam..dptkn buah2an di jusco,tesco dll...betul tak?

IMANSHAH said...

salam mama

lama tak berkunjung sangat bz..mahal lah ciku

Gen2Merah said...

buah ciku? rasanya saya tak pernah makan lagi buah ni sejak kecil.. ehehehe... banyak kelebihannya ya..