HALAMAN

Friday, November 18, 2011

Kekalkan Zat Sayur

Assalamualaikumsemua, mama nak kongsi tip ini....
Tahukah anda bahawa 1/4 hingga 1/2 vitamin C pada sayur hilang bila dijadikan puri? Berikut cara penyediaan sayur tanpa kehilangan banyak zat di dalamnya :

• Elakkan membasuh sayur atau memotong sayur sebelum anda benar-benar ingin memasaknya.
 
• Basuh sayur dengan cepat lebih baik daripada merendamnya.
 
• Gunakan pisau yang tajam ketika memotong sayur. Pemakaian pisau yang kurang tajam menyebabkan sayur lebam dan mengurangkan kandungan zat secara tidak langsung.
 
• Potong bahagian yang diperlukan dan mengandungi banyak zat sahaja. Misalnya ada sayur yang mempunyai zat paling banyak pada daunnya.
 
• Elakkan membuang kulit sayur seperti kentang sebelum direbus. Merebus kentang bersama kulitnya sekali dapat mengurangkan zat yang terkandung dalam sayur tersebut hilang. Walau bagaimanapun cara ini tidak sesuai untuk masakan yang hanya menggunakan kentang sebagai bahan tambahan.
 
• Masak cara stim lebih baik jika dibandingkan dengan merebus sayur. Cara stim dapat memastikan zat yang ada dalam sayuran tersebut tidak hilang dengan banyak. Jika sayur atau cara masakan anda hanya dengan langkah merebus, pastikan anda tidak merebus sayur itu hingga lembik.
 
• Elakkan memotong sayur kepada potongan kecil. Jika boleh, jangan potong sayur tersebut.
Sumber : fb

3 comments:

khairul said...

anak saya x suka sayur la mama..camna nk buat erk ?

tunz said...

try masukkn sayur sekali dgn masakan ayam..mcm ayam goreng kicap,buh carrot sekali....sbb knk2 ni suka akan ayam kan...bila g pasar or beli sayur, sambil2 tu leh bg tau dia sayur ni baik untuk apa ..cth sayur2 hijau baik utk mata...dll..
anak mama masa kecik2 lg kena sumbat jer dgn sayur...hihihi....

Dalila Hamid said...

dela suka makan sayur... tpi penghuni rumah ni kurang la pulak.:(