HALAMAN

Saturday, November 19, 2011

Melangkaui Had Kemampuan Diri

Assalamualaikum semua, mari kita kongsi bersama  info ni....

Bayangkan, seorang rakan anda berkata, "Saya tidak akan pandai menggunakan Microsoft Word dan Excel. Saya terpaksa tulis atas kertas sahaja dengan pen dan pensil."

Atau seorang rakan lain yang berkata, "Mustahil saya boleh belajar bahasa Arab. Saya bukannya pandai sangat."
...

Ini sesuatu yang pelik misteri kerana sudah beratus juta orang belajar bahasa Arab dan mereka berjaya, dan, maka peratus kegagalan bagi orang yang baru hendak belajar bahasa ini adalah menghampiri sifar. Jika seseorang yang sihat sejahtera memberi cukup masa dan usaha, maka sudah tentu dia akan berjaya.

Kunci bagi masalah sebegini ialah bahagian yang kurang menarik untuk dibincangkan iaitu masa, usaha dan rasa takut. Kita tidak akan dapat belajar sesuatu atau mencipta sesuatu atau menghasilkan sesuatu yang bernilai kecuali kita memberikan diri kita masa, meletakkan satu usaha yang tinggi dan mengatasi rasa takut dalam diri kita. Tiada had semulajadi terhadap kebolehan semulajadi anda untuk buat apa sahaja yang melibatkan kreativiti dan idea. Sesuatu yang bersifat fizikal mungkin ada hadnya.


Sikap sebegini (iaini meletakkan had pada kebolehan diri) boleh mendatangkan masalah. Meletakkan had sebegini boleh menyekat kemajuan diri dan merugikan. Tiada siapa yang berhak dan boleh meletakkan had kebolehan diri ini kecuali diri anda sendiri. Anda perlu berani, rajin dan memberi cukup masa untuk berjaya dalam usaha anda. Mungkin ada yang pernah diajar supaya jangan paksa diri, namun jika seseorang itu mahu berjaya mereka perlu melangkau had diri mengatasi diri mereka yang sebelum ini untuk menjadi orang yang lebih kuat dan berjaya. Seperti kata Saidina Ali karamallahu wajhah: jadikanlah hari ini lebih baik daripada semalam, dan hari esok lebih baik daripada hari ini.

Tidak berusaha secukupnya adalah satu jenayah.


Sumber : Blogger

8 comments:

Nafisah Ruslan said...

sebenarnya tak minat.. thats why takleh nak belajar.. macam saya lah. hehe

setiap tahun bahasa arab saya markah paling rendah, so jadi xsuke nak belajar. las2 tak nak belajar dah.. hu2

Nafisah Ruslan said...

sebenarnya tak minat.. thats why takleh nak belajar.. macam saya lah. hehe

setiap tahun bahasa arab saya markah paling rendah, so jadi xsuke nak belajar. las2 tak nak belajar dah.. hu2

Kakzakie said...

Bila baca N3 ini macam rasa tersindir pada diri kakak yg serba malas dan rasa tak mampu...

Benar yg rajin pasti akan dapat...

tunz said...

ni sbg panduan ....

afzalsukasuki said...

isk3 teringat belajar bahasa arab dulu..markah pun cukup2 makan je.huhu

IMANSHAH said...

saya minat semua..haha

Myra Jay said...

Yang penting kena berusaha, tanpa usaha pasti tak berjaya


Tolong komen banyak-banyak di "Contest Gadget Impian…"

NURULHANIF said...

kena rajin berusaha la.. yg xberusaha tu jadi xpandai.. hihi