HALAMAN

Thursday, January 5, 2012

Bagaimana merangsang seronok belajar 2

Aaasalamualaikum semua, hari kedua sesi persekolahan mama nak kongsikan info yang mama dah baca dari buku 'Bagaimana merangsang seronok belajar'.Mama harap mama dapt memerikan kesronokan dan berjaya menarik minat anak2 didik yang berusia 7 tahun ini untuk datang ke sekolah dan belajar tanpa merasa bosan...

*BERFIKIRAN POSITIF

apa kesannya berfikiran negatif?

1. mudah mengalami masalah emosi dan perasaan berbanding individu lain yg berfikiran positif.
2. mempunyai matlamat hidup yang singkat dan rendah sahaja.Tidak mempunyai wawasan yang tinggi.
3. suka menyendiri dan tidak suka bergaul dgn masyarakat.
4. suka merendah diri dan memperkecilkan individu lain.

Bagaimana hendak berfikiran positif?
1. Yakin dan percaya bahawa kita mampu berjaya.
2. Tiru jejak langkah seseorang yang sudah berjaya
3. Berkawan dengan kawan yg berfikiran positif
4. Hindarkan diri daripada unsur-unsur negatif


kemahiran mengurus emosi.

1.Redha
2. Sabar
3. Faham
4. Doa
5. 3 tangga-nabi Muhammad berpesan 'Apabila kamu berada dalam keadaan marah, duduklah jika kamu sedang berdiri, dan baringlah jika kamu sedang duduk. Jika  masih belum hilang, kamu berwudhuklah. Sesungguhnya perasaan marah itu berasaldari pada syaitan, dan syaitan itu berasal daripada api, maka air wudhuk akan menghapuskan api itu"

p/s pagi Khamis ni mama jual buku lagi..mula 7.05..mesti masih ramai lagi  ibu bapa yang membeli sebab semalam kedai buku tidak dibuka....selamat bertugas semua!!

6 comments:

Cikpuan rara said...

seronoknya dpt bau buku sekolah baru.mst semangat nk buat kerja sekolah.

Kazman & Sue said...

memang pepagi kena jaga mood anak2 sebelum pergi sekolah...

khairul said...

kekadang hangin gak ngan anak2..apa yg kita ajar dia x paham

Gen2Merah said...

ya, semoga sikap positif itu akan sentiasa tersemat dalam diri kita.. amin

IMANSHAH said...

tentu anak murid mama selalu seronok belajar dengan mama

Vibrating Exercise Machine said...

I agree with these steps of stimulation of learning.