HALAMAN

Saturday, October 1, 2011

Keguguran Rambut dan Jenis-jenisnya


Keguguran rambut terutama Androgenetik alopesia berlaku disebabkan oleh faktor keturunan. Ia paling kerap berlaku pada peringkat remaja iaitu dari lingkungan 20an atau 30an dan menjadi bertambah kerap menjelang pada usia 40an. Kebanyakan wanita yang mengalami masalah ini akan kelihatan ketara pada bahagian tengah kepala, namun tidaklah sampai ke tahap botak.

Jenis-jenis keguguran rambut :~

Androgenetik Alopesia
Paling kerap berlaku di kalangan lelaki dan wanita. Ia juga dikenali sebagai salah sati bentuk kebotakan pada lelaki (male pattern baldness). Penyebab keguguran rambut jenis ini adalah melalui kombinasi tiga faktor iaitu:

testeron (hormon lelaki)
usia – selepas seseorang berusia lebih 20 tahun
keturunan – biasanya berlaku lebih kerap di kalangan lelaki berbanding wanita

Alopesia Areata
Merupakan masalah keguguran rambut pada satu kawasan sahaja. Puncanya tidak pula diketahui secara terperinci. Bagaimanapun, prognosisnya agak baik tanpa rawatan. Sesetengah kes adakalanya akan pulih semula dalam tempoh enam hingga 12 bulan.

Telogen Effluvium
Berlaku antara dua hingga empat bulan selepas proses kelahiran, demam panas, penyakit-penyakit akut, tekanan fizikal atau emosi dan diet tidak seimbang (crash diet). Namun, rambut yang gugur ini akan tumbuh semula selepas beberapa bulan tanpa memerlukan sebarang rawatan.

----------------------------------------------------------------------------------------
Masalah Rambut Dan Cara Pencegahannya

Setiap orang mempunyai jenis rambut yang berbeza. Begitu juga dengan permasalahan rambut berkenaan. Berikut adalah cara-cara pencegahannya.

Rambut dengan masalah kelemumur
Tukar syampu yang anda biasa gunakan kepada syampu yang lebih sesuai dengan rambut dan kulit kepala anda. Tetapkan hanya satu yang paling serasi dengan rambut anda. Elakkan juga syampu perapi anti dandruf khas untuk kelemumur jika tidak menampakkan hasilnya.

Rambut berminyak
Rambut anda mudah berminyak terutama ketika menjalankan aktiviti luar. Elakkan memakai perapi selepas bersyampu. Malah penggunaan minyak rambut juga tidak perlu seandainya keadaan anda agak serius. Kerapkan bersyampu.

Rambut kering dan bercabang
Untuk permulaan, potong bahagian rambut anda yang bercabang atau rosak. Kemudian rawatlah struktur rambut anda dengan rawatan double shinning thermal ataupun yang paling mudah sekali, rawatlah dengan dauh lidah buaya.

Rambut beruban
Rambun yang beruban tidak hanya dimiliki mereka yang berumur tetapi juga disebabkan oleh faktor genetik lain. Lakukan proses mewarna rambut dengan warna yang sesuai.

Botak
Elakkan menggunakan sebarang ubat tanpa nasihat dan kebenaran dari doktor. Hanya mereka yang pakar sahaja dapat menguji secara tepat keadaan kulit kepala anda.

4 comments:

Unknown said...

ada petua2 nk ilangkan uban tak mama ?

♥Putri ilyanie♥ said...

Putri selalu keguguran rambut.. dah xtau nak buat mcm ne

Siti Nurazlinda said...

linda juga sering mengalami masalah keguguran rambut . lagi-lagi bila linda sikat rambut . memang banyaklah yang gugur . risau sangat ..

Anonymous said...

generic valium names purchase valium online overnight - buy valium online uk fast delivery