HALAMAN

Sunday, January 1, 2012

DEKATKAH KITA KEPADA PENCIPTA??

Assalamualaikum semua, sana sini ada sahaja ucapan sempena kehadiran 2012..masing-masing ingin tinggalkan segala yang pahit pada 2011 dan mempunyai impian serta harapan yang cukup tinggi untuk 2012..tahniah kepada anda yang begitu mengambil berat tentang kehadiran tahun baru masihi ini....ada juga yang tak kisah apa-apa pun...tahun lama ke...tahun baru ke...aku macam ni je lah....teruskan kehidupan dengan cara aku....


Mama cuma ingin kongsikan info ini yang mama anggap baik untuk diri mama dan juga untuk anda yang sudi membaca blog ini..sumber info ini seperti biasa pakarhowto..mama memang amat kagumi bahan-bahannya kerana ia dapat memberi impak yang sungguh mendalam dalam diri dan seterusnya kehidupan kita...

Alhamdulillah, menjelang awal 2012 pada awal pagi semalam, pelbagai sambutan ambang tahun baru...mama cukup tertarik pada satu 'event' ini tapi mama kurang pasti siapa penganjurnya...ketika tiba saat 2012..majlis tersebut terus mengalunkan dan membacakan 'as maul husna' iaitu 99 nama Allah.....Alhamdulillah...dapat juga mama buat walaupun hanya depan laptop ni jer....majlis itu juga dipenuhi dgn sebaran tazkirah dan ilmu-ilmu agama.. ada juga artis kita yang menyertainya...harapan mama agar pada masa yang lain untuk apa-apa sambutan amat baik sekali kita lakukan sebegini....

Mari kita baca sejenak dan berfikir sedalam-dalamnya......


Sebelum saya meneruskan tinta saya, cubalah tanya diri dan jawab sendiri 2 soalan berikut.
  1. Sudah berapa lamakah saya telah tinggal di dunia ini?
  2. Berapa lama lagikah masa yang saya ada untuk tinggal di dunia ini?
Ingin saya mulai tulisan saya dengan menyebut Firman Allah dalam Surah Al Ashr (Masa) yang bermaksud:
Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar benar dalam kerugian, kecuali orang orang yang mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.
Berapa lamakah kita telah tinggal di dunia ini? 20 tahun, 30 tahun, 40 tahun atau bertahun tahun lamanya?
Apakah masa yang berlalu itu terisi dengan penuh pengisian yang sebenar benarnya atau tersia dengan segala macam sia sia?
memanfaatkan masa
Marilah kita melihat dari sudut yang berbeza, menilai dan meneliti setiap perbuatan kita adakah kita berada di dalam golongan yang benar benar dalam kerugian atau tergolong dalam insan yang beruntung dunia dan akhirat?
Betapa hari ini kita melihat setiap orang berkejar kejar ke sana dan ke sini dengan dua kaki, kereta, train, flight dan lain lain  untuk pelbagai urusan, setiap minit sungguh kita berkira, kita dikejar masa, makin hari makin terasa kepantasannya hingga tak terkejar.

Berhentilah sejenak,  mari kita berpaling  kebelakang mengimbau apakah setiap perbuatan kita itu ada nilainya?
  1. Berkejar-kejar untuk urusan dunia @ berkejar kejar untuk menunaikan ibadat kepada Allah swt.
  2. Ajak mengajak ke arah kemaksiatan @ ajak mengajak berbuat kebaikan
Saya juga seperti kalian semua, saya memiliki 24 jam 7 hari seminggu. Setiap masa diperuntukkan semua sama tapi bagaimana kita memanfaatkan masa supaya kita tidak menjadi bankrupt pada masa akan depan.
Berapa ramai di kalangan kita meninggalkan solat kerana pelbagai alasan yang tidak munasabah ;
  • Tiada masa kerana terperangkap dalam kesesakan lalulintas
  • Tiada masa kerana meeting berjam jam dari pagi hingga ke malam
  • Tiada masa ke surau kerana suraunya jauh
  • Tiada masa kerana perlu banyak berehat ketika sakit
  • Tiada masa kerana mengejar assignment deadline
  • Tiada masa kerana sibuk mengelolakan majlis penting disertai VVIP
  • Dan banyak banyak lagi alasan yang kita reka sesedap hati.
Adakah alasan-alasan ini yang akan kita jawab di akhirat kelak?
Tiada masa…?
Solat 5 kali sehari x10 minit = 50 minit setiap hari. Adakah masa 24 jam sehari itu tidak mencukupi untuk kita meluangkan masa 50 minit sehari untuk mengerjakan solat fardu?
Hanya 3.5% sehari kita peruntukkan untuk bersolat?
tak ada masa
Kawan-kawan,
  • Kita ada masa untuk membeli belah di shopping complex berjam jam lamanya
  • Kita ada masa menonton rancangan kegemaran di Astro
  • Kita ada masa untuk melepak dan bersembang dengan kawan kawan di kedai kopi
  • Kita ada masa buat itu dan ini
  • Tapi sayang sekali… kita boleh kata tiada masa untuk bersolat!?
Oh alangkah ruginya hidup kita, terisi tapi hanya sia sia kerana melupakan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah di muka bumi.
Pernahkah kita fikir, bagaimana nanti kita benar benar sudah tiada masa? Waktu nyawa sudah di kerongkong? Ketika lembaran langit sudah digulung-gulung menutup tirainya?
Pada tika itu, ketahuilah… Segunung emas dan permata sekalipun tidak mampu membeli masa yang telah berlalu.
Bak kata Imam al Ghazali ;
“Sesuatu yang paling jauh itu adalah masa yang telah berlalu, sungguh ia tak mungkin kembali. ”
Dalam keadaan dunia serba maju semuanya mahu cepat, kita pula diberatkan dengan pelbagai bentuk tanggungjawab yang kadangkala menghimpit ruang masa kita.
Kawan kawan…
Walau betapa banyaknya tanggungjawab kita, tanggungjawab kita sebagai hamba kepada Allah swt mesti diutamakan! Insyallah dipermudahkan urusan kita di dunia dan akhirat.
Janganlah kita hidup seperti sebuah robot, siang dan malamnya sama sahaja, hidup dan matinya hanya untuk berbakti kepada manusia dan hayatnya pula hanya didunia seketika cuma.
Kawan kawan, marilah kita renungi bersama,
Firman Allah SWT dalam surah al Kahfi ayat 103-106 yang bermaksud:
Katakanlah “Apakah akan Kami beritahukan kepadamu tentang orang orang yang paling merugi perbuatannya?” Iaitu orang orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahawa mereka berbuat sebaik baiknya. Mereka itu orang orang yang kufur terhadap ayat-ayat Tuhan mereka dan(kufur terhadap) perjumpaan dengan Dia, maka hapuskanlah amalan-amalan mereka, dan Kami tidak akan mengadakan satu penilaian bagi (amalan)mereka pada hari kiamat. Demikianlah balasan mereka itu neraka Jahannam, disebabkan kekafiran mereka dan disebabkan mereka menjadikan ayat-ayatKu dan rasul rasulKu sebagai olok-olok.
20 tahun, 30 tahun, 40 tahun atau bertahun tahun lamanya, status amalan kita masih KIV (Keep In View) hingga ke titik terakhir.
masa itu emas
Kawan kawan…
Berapa lama lagikah masa kita masih berbaki di dunia? Ternyata tiada seorang pun di kalangan kita mengetahuinya. Hanya Allah SWT jua yang Maha Mengetahui.
Yang pasti setiap hari yang berlalu mendekatkan kita pada hari yang nyata iaitu kematian.
Sekarang, ketika ini dan di saat ini , kita masih ada masa untuk memperbaiki amalan kita. Usah disiakan masa yang ada, pergunakan dengan sebaik-baiknya, rancanglah masa dari sekarang, laksanakan dengan amalan, persiapankan diri untuk masa depan.
Semoga kejayaan menanti kita di hadapan sana.
sumber:palarhowto

10 comments:

♥ ieRa ♥ said...

tq atas peringatan ni mama..amat berguna dalam hidup KKO hendaknya..

5 BLOG PALING KERAP DILAWATI 2011

http://kedaikasperskyonline.blogspot.com/2011/12/5-blog-paling-kerap-dilawati-2011.html

nyanyisunyi said...

Salam cikgu
selamat tahun baru 2012
mudah2an perkongsian ilmu yg baik memberi manafaat pada kita semua...

Terima kasih

puteri kasih said...

Selamat Tahun Baru 2012 Mama sayang :)

Bila tahun baru menjelma bermakna usia kita meningkat dan kita perlu menjadi semakin matang kan mama :)

faizlaster said...

semoga 2012 membuka lembaran baru bagi kitaa....

~ yus ~ said...

terima kasih atas entri ini cikgu...

selamat tahun baru 2012...

Koding said...

Satu alternatif sambutan tahun baru yg mendekatkan diri kita dgn Allah...
Syabas..

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

sETaHUn SuDAH bErLaLu.,,kIni JANuArI MuNcuL kEMbaLI.,.seMOgA TaHUN 2012 lEbiH MenERangI Hidup KU inI DGn liMPaH KUrnia Mu YA ALLAH..AMIN...:)

khairul said...

adakah amalan kita sudah cukup utk menghadapi hari kemudian ?

Cikgu Ma said...

selamat kembali bertugas cikgu =)

Mak Lagenda said...

Salam..berkunjung balas plak ke sini!

Owh..mama Tunz ni cikgu rupanya ye. Segan plak nak drop komen kat ruangan cikgu. Huhuhu..

Mak suka jugak baca blog Pakarhowto tuh. Banyak info yg menarik utk kita jdkan bahan santapan minda kita.